Onderzoek over leren in bouw- en infraprojecten

By 22 november 2021Nieuws, Uncategorized

Ik ben Mamoun Meggouh, 22 jaar oud en stagiair bij phbm. Ik ben geboren in Marokko en opgegroeid in Amsterdam Zuid-Oost. Van kleins af aan houd ik van voetbal, videogames, auto’s en TV. Daarnaast heb ik nog een passie ontwikkeld: bouw- en infrastructuurprojecten. Dat is de reden dat ik Civiele techniek aan de TU Delft studeer. Het mooiste hieraan vind ik dat je met een team iets groots mag bedenken, ontwerpen en neerzetten in een complexe omgeving met verschillende belangen en invloeden.

Zien hoe het écht in de praktijk gaat
De afgelopen tien weken liep ik stage binnen phbm om kennis te maken met de praktijk, proefde ik de werksfeer en voerde ik een onderzoek uit. Dit doe ik via de TU Delft, waar ik in het tweede (en hopelijk laatste) jaar van de master Construction, management and engineering zit. Met mijn civieltechnische achtergrond en een specialisatie op projectmanagement ben ik gebrand om eindelijk écht te zien hoe dingen in de praktijk gaan.

Onderzoek naar leren in bouw- en infraprojecten
Het onderzoek gaat over het leren in bouw- en infraprojecten. Hoe leren we van onze projecten? Wat wordt geleerd binnen projectteams? En hoe draagt de cultuur binnen deze teams bij aan een waardevol leerproces? Om deze vragen te beantwoorden, interviewde ik zeven phbm adviseurs. De resultaten zijn voor een deel kenmerkend en herkenbaar, maar voor een deel zeker ook verassend. Kortom: er is écht ruimte voor verbetering!